اختصاصی مازندشورا: این روزها فضای مجازی تحولی را در شیوه تبلیغات انتخاباتی ایجاد کرده است. ابزاری که امروزه به دلیل دارا بودن سرعت و وسعت ارتباطی بالا ،به یکی از کاربردی ترین وسیله تبلیغات تبدیل شد و مورد استقبال فراوان فعالان و تیمهای انتخاباتی قرار گرفته است.
اما نکته اینجاست که هنوز شیوه معرفی کاندیداها به شهروندان ، طبق روال گذشته با معرفی نام و شعار و تصاویری از سیمای کاندیدا با ژستهای متفاوت انجام می شود.
تقریبا در انتخابات دوره هفتم بود که باب مناظره باز شد ولی بعدها در سال ۸۸ در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، برنامه مناظره بطور مفصل برگزار شد که با استقبال کم نظیر مردم روبرو شد.
مردم تا قبل از انتخابات دوره هفتم، می بایست از روی یک عکس تبلیغاتی، کاندیدای منتخب خود را تعیین میکردند. که البته این شیوه بعدها با برگزاری برنامه مناظره و ارائه برنامه توسط نامزدهای ریاست جمهوری کمی دقیق تر شد و اینبار مردم توانستند با دید بازتر و شناخت بیشتری دست به انتخاب بزنند.
ولی شیوه گذشته همچنان برای انتخابات شورای شهر و روستا باقی مانده و مردم به ناچار بر اساس اطلاعات ناقص وشنیده ها و شناخت نه چندان معتبر و ناچیز، تصمیم گیری می کنند. که بی شک قدرت لابیها و گروههای جهت دار در روند تصمیم گیری ، نقش زیادی را ایفا می کند و به سمت و سویی که مطلوب خودشان است هدایت می کنند. و در نهایت کیفیت انتخابات را تحت الشعاع قرار داده و نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد. چراکه منفعت جمعی خواص بر منافع عوام سایه می افکند.
هم اکنون که تحرکات تبلیغاتی شوراها در فضای مجازی و در نشستها به صورت مستقیم و غیر مستقیم ،زودتر از موعد شروع شده انتظار میرود که کاندیداها برنامه ها و سیاستهایشان را برای شهروندان تشریح کنند. اما همچنان طبق روال سابق این خلاء دیده می شود.
انتظار می رود این روال بی فایده از شیوه تبلیغات حذف شود و مناظره و ارائه برنامه توسط کاندیداهای شورای شهر جایگزین آن شود تا رای دهندگان بتوانند شناخت عمیقتر و دقیقتر نسبت به اندیشه ها و سیاستهایشان داشته باشند.
و به این ترتیب مشخص شود کدام کاندیدا تفکر منطقی تر،مطلوب تر و صادقانه تری نسبت به دیگر متقاضیان دارد تا هر شخصی که اصلح تر می باشد به عنوان منتخب مردم بر کرسی بنشیند.
البته در این بین نباید فریب شعارهای بی اساس را خورد. قطعا نامزدی که شعارهای بزرگ میدهد باید بیشتر زیر ذره بین قرار گیرد. چراکه سنگ بزرگ علامت نزدن است.
شهروندان باید دقت داشته باشند که گول افراد خوش سخن را نخورند.
حساب "خوش سخنان" با "مردان عمل" کاملا جداست. پس پایش ادعاها و شعارهای کانداهای مدعی توسعه و عمران و آبادی بر عهده تک تک شهروندان می باشد. یک شهروند باید بداند که همه مسئولان و مدیران و نهادها ، وظیفه شان در قبال شهروند،خدمتگذاریست ، نه رفتار ارباب گونه ، که متاسفانه باب شده.
البته مهمترین دلیل این امر ، عدم آشنایی اکثریت شهروندان از حقوق خود و عدم مطالبه از خدمتگذاران خود می باشد که به مرور باعث ایجاد حس قیومیت و ارباب منشی در برخی مسئولان شده است. صندلی شورا جایگاه کمی نیست که هر شخصی متقاضی نشستن بر این کرسی باشد. چراکه اشخاص کم تجربه و غیر متخصص و یا متخصص ولی فاقد وجدان کاری، تعهد و صلاحیت اخلاقی ، می توانند با تصمیم گیریهای اشتباه خود تاثیرات نامطلوبی در روند توسعه شهر بگذارند که گاهی اثرات نامطلوبش تا سالها گریبانگیر شهر خواهد شد.
آندسته از کاندیداها که با نیتهای منفعت طلبانه به فکر نشستن بر صندلی شورای شهر هستند اگر بدانند با شهروندانی مطالبه گر و پرسشگر رودر رو می شوند آنگاه بیشتر دقت می کنند که به این جایگاه ورود کنند یا نه. کاندیداها بدانند که با ورود به این جایگاه ، می بایست مسئولیت سنگینی را از جانب شهروندان به دوش بکشند.
این روزها مردم شهر مسائل را به شدت رصد می کنند....
اختصاصی مازندشورا: آندسته از کاندیداها که با نیتهای منفعت طلبانه به فکر نشستن بر صندلی شورای شهر هستند اگر بدانند با شهروندانی مطالبهگر و پرسشگر رودررو میشوند آنگاه بیشتر دقت میکنند که به این جایگاه ورود کنند یا نه/ هم اکنون که تحرکات تبلیغاتی شوراها در فضای مجازی و در نشستها به صورت مستقیم و غیر مستقیم، زودتر از موعد شروع شده انتظار میرود که کاندیداها برنامهها و سیاستهایشان را برای شهروندان تشریح کنند. اما همچنان طبق روال سابق این خلاء دیده میشود